Co więc zrobić, by pierwsze wrażenie pacjenta, przekraczało jego własne oczekiwania, generowało silnie pozytywne odczucia i gwarantowało, że wróci do na kolejne wizyty? Oto kilka naprawdę skutecznych i prostych wskazówek, które znacznie zwiększą Twój profesjonalizm jako asystentki w gabinecie stomatologicznym.

Przywitanie to gest otwartości


Diabeł tkwi w szczegółach – liczy się absolutnie wszystko. Jeśli jesteś recepcjonistką i chcesz zatrzymać pacjenta powinnaś pokazać, że Ci na nim zależy. Najlepszym gestem jest zauważenie go gdy wchodzi do poczekalni. Kiedy idzie w Twoją stronę zacznij się do niego delikatnie uśmiechać utrzymując kontakt wzrokowy.  Kiedy do Ciebie podejdzie wstań i powiedź głośno ‘DZIEŃ DOBRY” delikatnie przechylając głowę na bok w geście tego, że zaczynasz go słuchać. Wszystko połączone z uśmiechem na twarzy i naturalnością wywołuje przyjemne odczucia w pacjentach. Pamiętaj o kontakcie wzrokowym i spokojnej, ale zdecydowanej mowie ciała. To Ty prowadzisz pacjenta – wydajesz polecenia, pokazujesz drogę. Niech Twój pacjent wie, że kontrolujesz sytuację.

Zasada 10X30X60

Pamiętaj o zasadzie 10X30X60, która mówi, że siła przekazu w 10% zależy od tego, co mówisz, w 30% od tego jak to mówisz, i w 60% od mowy ciała, którą prezentujesz w danym momencie. Jeśli chcesz wywołać silnie pozytywne wrażenie u pacjentów Twój głos powinien być czysty, energiczny, i optymistyczny. Mów charyzmatycznie, przekonująco i ciepło. Niech Twój głos będzie pewny siebie i zdecydowany. Niech Twoja mowa ciała Ci w tym pomaga. Wyglądaj na dowartościowaną, empatyczną i uśmiechniętą asystentkę, która jest kompetentna w tym, co robi. Takie wrażenie wywoła wyprostowana postawa. Ręce powinny swobodnie zwisać wzdłuż tułowia. Powinnaś też zadbać o sylwetkę – ludzie atrakcyjniejsi są lepiej odbierani. Twój wygląd to część Twojego autorytetu – zawsze musi być nienaganny.

Dopasuj się do typu pacjenta

Są 4 główne typy pacjentów: sangwinicy, cholerycy, flegmatycy i melancholicy. Każdy z nich inaczej patrzy na świat. 2 Pierwsze typy to osobowości energetyczne, zdecydowane, lubiące się wypowiadać. Lubią asystentki konkretne, otwartych, uśmiechniętych, i potrafiących kontrolować wizytę. Staraj się taka przy nich być – czasem możesz zażartować lub chwilę porozmawiać.  Flegmatyk i melancholik to 2 bardziej zamknięte typy osobowości. Wolą ciszę niż gwar, znacznie lepiej czują się w towarzystwie lekarzy stonowanych i spokojnych – jeśli z natury jesteś inna to dopasuj swoją energetykę do nich.  Najlepiej prezentować poziom energii, który będzie nieznacznie wyższy niż ten prezentowany przez rozmówcę. Gdy przemawia przez ciebie spokój, optymizm, pewność siebie, to pacjent zaczyna czuć się w ten sam sposób. Korzystaj z tego, bo to bardzo silne narzędzie komunikacji z pacjentem.

To jak pacjent oceni Ciebie podczas pierwszego spotkania, będzie decydowało czy wróci na kolejne wizyty do gabinetu, w którym pracujesz. Wszystko w Twoich rękach – dobra wiadomość jest taka, że możesz znacznie poprawić swoje własne rezultaty i utrzymać więcej pacjentów na stałe. Twoja rola jest ogromna.

Kamil Kuczewski