1.    Przywitanie i pożegnanie

Stanowisz 50% zespołu medycznego, który obsługuje pacjenta. To w jaki sposób się przywitasz z pacjentem będzie bardzo ważne. Możesz więc wyjść po pacjenta i zaprosić go do gabinetu. Otwierając drzwi gabinetu pokaż całą swoją sylwetkę – powiedź głośno ‘dzień dobry’ i przedstaw się z uśmiechem na ustach mówiąc swoje imię i nazwisko oraz stanowisko. Zaproś pacjenta do gabinetu pokazując mu drogę ręką. Jeśli po pacjenta wychodzi lekarz to w momencie kiedy wejdzie do gabinetu przerwij swoje czynności – skup się na chwilę na pacjencie. Nie możesz tylko cicho krzątać się po gabinecie. Znacznie lepiej będzie jak razem z lekarzem przywitacie pacjenta. Ważny jest tu kontakt wzrokowy, więc przerwij na chwilę to co robisz i szeroko się uśmiechnij.

2.    Mowa niewerbalna

Wg. Badań słowa to jedynie 8% całego przekazu, który odbiera pacjent. 92% to mowa ciał, głos i postawa. Kiedy mówisz do pacjenta staraj się patrzeć mu prosto w oczy – nie mów zza pleców. Słowa powinny być przepełnione dużym optymizmem. W rozmowie utrzymuj kontakt wzrokowy. W komunikacji z lekarzem zawsze pokazuj zaangażowanie – np. gdy jesteś o coś proszona zawsze odpowiedź  wyraźnie ‘dobrze Pani doktor’ – to oznaka Twoich kompetencji i profesjonalizmu. Nigdy też nie rób ‘głośnych rzeczy’ za plecami pacjenta – uważaj na otwieranie sterylnych narzędzi, wyrzucanie ich na metalowe tacki. Staraj się wszystko robić na oczach pacjenta. Unikaj też zakazanych słów – Igła, ból, wyrwać, usunąć, krew itp. Niech Twoja komunikacja z lekarzem pokazuje, ze ufacie sobie nawzajem.

3.    Rozmowy w trakcie zabiegu

Twoją rolą tak samo jak lekarza jest przede wszystkim dobrze wykonać swoją pracę. Musisz jednak wiedzieć, że wg. badań wykonanych podczas tzw. lekcji stomatologii aż 56% pacjentów wskazało, że stresuje się pobytem u dentysty. Twoją rolą jest rozluźnić atmosferę. Ponad 70% pacjentów twierdzi, że otwarta postawa personelu medycznego pomaga w odstresowaniu się podczas zabiegu. Nie bądź więc szarą myszką, która cicho krząta się po gabinecie – cisza zwiększa stres. Mów do lekarza i pacjenta. Staraj się utrzymywać przy tym kontakt wzrokowy. Rób to uprzejmie i z uśmiechem na ustach. Zapewniaj pacjenta o tym, że jest bezpieczny. Niech ta komunikacja ma charakter żywy, energiczny i wesoły. Pacjent to Twój podopieczny tak samo jak lekarza. Staraj się by było mu tak dobrze jak ty byś chciała mieć idąc do lekarza dentysty. Stres może zniknąć właśnie dzięki Twojej pomocy i dzięki niej będziesz miała naprawdę dobre relacje z pacjentami. Wykorzystaj to bo asystentka to połowa zespołu medycznego, która opiekuje się pacjentem podczas leczenia.

Kamil Kuczewski